Zwolle met pen en inkt geschetst
Het is winter en Zwolle is grijs, kaal en koud. Bomen verliezen blad en wat blijft zijn stammen en takken als met pen en inkt genoteerd. De rafelige randen van de stadsmuur zijn scherp en afgetekend. Aan de overkant van het water kijken de historische herenhuizen met versierde gevels je aan. Links aan de kade liggen oude vrachtschepen die na afwezigheid in de zomer, weer naar hun ligplaats in Zwolle zijn teruggekeerd.
Het heeft vannacht gevroren en is er zelfs wat sneeuw gevallen. De luiken van de schepen en de daken van geparkeerde auto’s zijn wit bestoven. In de verte is het Pelserbrugje door de optrekkende mist nog maar net te onderscheiden. Boven het water ter hoogte van de Wijndragerstoren drijven wolkjes nevel. De spiegelingen van masten en touwen bewegen zachtjes op de rimpeling van het wateroppervlak. De stad is nog niet opgestaan en is stiller dan geruisloos.
Deze foto's vormen een ode aan de historische binnenstad van Zwolle waar fotograaf/vormgever Arjen Snijder (Leiden, 1959) sinds 2021 woont. In de wintermaanden van 2023 fotografeerde hij met een Leica camera de straten, steegjes, pleinen en gevels van zijn woonplaats. De collectie foto’s verhaalt over een stad in afwezigheid van zijn bewoners die bij het maken van de foto nog slapen of zich schuilhouden voor het slechte weer.
Fotograaf, ontwerper
Arjen Snijder (Leiden, 1959) studeerde schilderen/tekenen en grafische vormgeving aan de Academie voor Beeldende Kunsten Minerva in Groningen. Hierna volgde hij twee jaar een deeltijdstudie hoofdvak saxofoon aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. In 2014 behaalde hij het certificaat NIMA-A en NIMA-B marketingcommunicatie aan de Hanzehogeschool in Groningen.
Na afstuderen werkte hij een jaar als tentoonstellingscoördinator bij een theater in Assen. In de jaren die volgden ontwikkelde hij zich als beeldend kunstenaar en exposeerde o.a. in het Groninger en Drents Museum en verkocht werk aan verzamelaars en overheid.
In de jaren negentig vestigde Snijder zich als freelance grafisch ontwerper en werd daarna mede-eigenaar van een full-service communicatiebureau. Als hoofd van de studio in de rol van artdirector was hij verantwoordelijk voor de vertaling van strategie in onderscheidende concepten.
Na het opknippen van het communicatiebureau in 2012 ontstond er toenemende vraag naar het ontwerpen van boekomslagen. Gevoel voor typografie, sterk in het bedenken van beeldconcepten en aanwezige illustratieve vaardigheden was wat opdrachtgevers in hem wisten te waarderen.
In 2000 richtte Arjen Snijder een jazzorkest op dat in een tijdsbestek van tien jaar uitgroeide tot een prijswinnend en succesvol gezelschap. Onder zijn artistieke en zakelijke leiding werd er stevig aan de weg getimmerd met o.a. een theatertour, optredens, videoclips en het uitbrengen van cd’s.
Wanneer in 2020 corona Nederland tijdelijk stilzette maakt Snijder van de ontstane situatie gebruik door zijn oude liefde ‘de fotografie’ nieuw leven in te blazen. De analoge Rolleiflex plus doka die hij in de jaren tachtig gebruikte waren helaas niet meer in zijn bezit. Dus werd er geïnvesteerd in apparatuur van Fujifilm. Later nog aan te vullen met een monochrome- en kleurencamera van het Duitse Leica.
Arjen Snijder werd genomineerd voor het Hendrik de Vries Stipendium en won de Talentprijs van de provincie Drenthe.